Psychosociale begeleiding aan kinderen
Ieder kind is wel eens uit balans. Maar wat doe je, als ouder, als dit langer duurt en de problemen groter worden? Soms helpt het om het kind met iemand te laten praten. Als kindercoach/counselor help ik kinderen om zelf hun balans weer terug te vinden en voelen dat ze er mogen zijn wie ze zijn.
Om kinderen nog beter te kunnen ondersteunen heb ik de opleiding school- en kindercounseling, de opleiding nieuwetijdscoach en de opleiding magie van kindercoaching met plezier gevolgd.
Ik werk graag met kinderen. Ze zijn zo puur en open waardoor afstemmen nog sneller gaat. Maar ook zelf komen ze vaak met goede oplossingen omdat ze weten wat ze nodig hebben als je ze die ruimte geeft. In mijn praktijk voelen ze zich erg snel op hun gemak. Het is belangrijk dat een kind niet het gevoel krijgt dat er iets mis met hem/haar is maar dat we samen aan onderwerpen werken om weer blij te worden, zorgeloos, pijnvrij en in zijn of haar kracht.
In de sessies werk ik veel met oefeningen om kinderen in contact te laten komen met hun gevoel. Ik maak (lastige) situaties visueel o.a. met playmobielpoppetjes (poptalk) om zo meer overzicht en grip te krijgen op een vervelende situatie waardoor ze deze makkelijker kunnen verwerken. Pijnlijke woorden (kritiek of scheldwoorden), moeilijke situaties, verdriet en pijn blijven soms lang hangen, zeker bij gevoelige kinderen en middels oefeningen en werkvormen leer ik ze deze los te laten waardoor er letterlijk in hun lijf en hoofd meer ruimte komt voor meer blijdschap, groei en concentratie.
Spel en rollenspel is belangrijk in hun leerproces om nieuwe manieren te leren. Ik werk o.a. met coachee-spel, schatgravers-spel, kwaliteitenspel en inzichtkaarten. Er mag altijd getekend of geknutseld worden omdat een kind juist via creatieve processen meer duidelijkheid en inzicht kan krijgen en hierdoor kan verwerken!
In sommige gevallen zet ik EMDR of IEMT in, als bepaalde situaties heel veel indruk hebben gemaakt.
Kinderen worden aangemeld met :
• Problemen met het verwerken van verdriet
• Uitval op school door (hoog)gevoeligheid
• Boze buien en het leren omgaan met boosheid en verdriet
• Moeite met concentratie
• Moeite met slapen
• Pijn ; buik-, hoofdpijn of pijn op de borst
• Moeite met een echtscheiding
• Verwerking na een stress-periode
• Angsten (o.a. voor zwemles, tandarts, spreekbeurt)
• Weinig sociale contacten en geen vrienden kunnen maken
• Pesten en gepest worden
• Vervelende gevoelens en nare gedachten
• Negatief denken
• Moeite met ontspannen
• Te weinig zelfvertrouwen / faalangst
• Moeite met uiten
• Opstandig en niet luisteren
Wanneer je hooggevoelig bent kunnen zich een aantal problemen voordoen :
• Gevoelens of emoties van anderen overnemen
• Snel vermoeidheid
• Gevoelig voor pijn, geluid, fel licht en drukte
• Je gespannen voelen
• Snel van streek door een opmerking
• Vaker buikpijn en/of hoofdpijn
• Stress
• Neiging tot aanpassing aan anderen
• Moeite met grenzen
• Vaak verlegen
• Last van faalangst
• Perfectionistisch
• Last van somberheid en angsten
• Sneller huilen / sneller boos
• Allergieën
• Slecht slapen
• Snel overprikkeld zijn door alle indrukken van buitenaf
In mijn praktijk leer ik kinderen hoe ze met hun gevoeligheid om kunnen gaan en uiteindelijk als kracht kunnen gebruiken. Een kind kan nog niet goed onderscheid maken wat van zichzelf en de ander is. Ik leer ze hoe er minder prikkels binnen komen en hoe ze sneller kunnen ontladen. Overprikkeling ligt vaker op de loer!
Ik zeg weleens tegen ouders hoe hooggevoeligheid voelt : ‘alsof de deuren en ramen van je huis altijd openstaan en er van alles binnen waait’.